Doel

 

Doel van onze vereniging:

Een groep mensen (45+) samen brengen die gezond willen bewegen en/of conditie op bouwen door op regelmatige basis deel te nemen aan onze recreatieve sportieve activiteiten en te genieten van mooie omgevingen door te wandelen, te fietsen, te kajakken, stadswandelingen en andere sportieve activiteiten te doen. Later kunnen we ook zien of er belangstelling bestaat voor meerdaagse wandel- en fietstochten of streekverkenningen te voet of per fiets. Kortom plezant in beweging blijven en zo aan de conditie werken, in goed gezelschap.

Voorstellen van sportieve activiteiten zijn altijd welkom, je kan ze indienen via het contactformulier dat je kan vinden onderaan elke pagina van deze website.

Er is ook de mogelijkheid om zelf een activiteit te begeleiden vb: een wandeling, fietstocht,  stadswandeling. Nieuwe sportieve activiteiten voorstellen en begeleiden mag ook. Je krijgt dan een status van begeleider op de website voor die activiteit, zodat je de deelnemers kan opvolgen en vragen kan beantwoorden van de deelnemers. Op dat moment ben je een vrijwilliger die voor Meegenieten werkt. Een vergoeding groter dan eeuwige dankbaarheid kunnen we daarvoor niet aanbieden, ook geen onkostenvergoeding. Wij werken ook hele dagen gratis, om jullie te laten meegenieten, omdat het plezant is en ons hiermee amuseren, we verwachten dat ook van mensen die begeleiden dat ze het plezant vinden en zich ermee amuseren.

Wandelingen 5 of 10 km:

Heel het jaar rond, elke dinsdag, 5 km of 10 km in de ruime driehoek Sint-Niklaas – Gent – Aalst, door natuurgebieden via rustige wegen en onverharde paden.
Zodat ieder lid wel een wandeling kan kiezen om conditie op te bouwen of in conditie te blijven. Of je nu kiest voor de 5 of 10 km, de vertrek- en aankomstplaatsen zijn dezelfde.
Beginnende wandelaars die 5 km te ver vinden kunnen via het trainingsschema van onze Start to walk-wandelingen conditie op bouwen om de afstand van 5 km aan te kunnen en te onderhouden. Om eventueel zo door te groeien naar de langere afstanden van 10 en 15 km. Lukt dat niet of wandel je liever gewoon kleinere afstanden, geen enkel probleem.
In deze wandelingen doen we geen tussenstop in een cafeetje, wel enkele stopjes om weer samen in groep te wandelen of om even te rusten (appelpauze). Na de wandeling is er altijd de mogelijkheid om na te kaarten in plaatselijke horeca, ook samen iets eten kan.

GR- wandelingen 15 km:

Op donderdag, om de veertien dagen, doen we in de ruime driehoek Sint-Niklaas – Gent – Aalst, een stuk GR-tocht van 15 km. Dat zijn wandelingen in lijn, waarbij we met een of ander vervoersmiddel terugkeren naar de start van de wandeling. Na de wandelingen kaarten we na en vullen we onze vochtreserves een beetje aan, ook kunnen we samen iets eten. Hier meer over de bewegwijzering van de GR-paden.

Winter wandelen 15 km:

Wanneer het fietsseizoen voorbij is doen we na oktober luswandelingen van 15 km in de ruime driehoek Sint-Niklaas – Gent – Aalst.

Fietsen 30 km:
Elke maandag (van begin april tot eind oktober) doen we fietstochten in de ruime driehoek Sint-Niklaas – Gent – Aalst van 30 km met een gemiddelde snelheid van ongeveer 16 à 18 km/uur. Om in beweging te zijn en te oefenen om de langere tochten te kunnen fietsen of eventueel meerdaagse tochten te doen. Na onze tocht kaarten we na en vullen we onze vochtreserves een beetje aan, ook kunnen we samen iets eten.
 

Fietsen 50 km:
Op donderdag om de veertien dagen (van begin april tot eind oktober) doen we een fietstocht van 50 km met een gemiddelde snelheid van ongeveer 16 à 18 km/uur, in de ruime driehoek Sint-Niklaas – Gent – Aalst. Na onze tocht kaarten we na en vullen we onze vochtreserves een beetje aan, ook kunnen we samen iets eten.


Kajak 10 km:

Kajakken, maandelijks, van begin juni tot eind september op zaterdagen, liefst in onze ruime driehoek Sint-Niklaas – Gent – Aalst, maar ook erbuiten is mogelijk. Vb. de Nete. Na onze tocht kaarten we na en vullen we onze vochtreserves een beetje aan, ook kunnen we samen iets eten.


Vrijetijdsactiviteiten:

Op vrijdagavond wanneer het past, bowling, gezelschapsspelletjes, krulbollen, badminton of andere sportieve bezigheden. Voorstellen en organisatoren zijn welkom via contactformulier onderaan de pagina.

Stadswandelingen:

Op zaterdag, elke twee maanden, al dan niet met een gids. Na de nieuwjaarswandelingen die we al deden de voorbije jaren lijkt het wel plezant regelmatig een stadswandeling te doen. Eventueel met gids of met iemand die de stad een beetje kent en ons mooie plekken kan tonen en gezellige plekjes om iets te drinken en te eten.

Dus:

Zoals je kan zien heel wat werk op de plank om alles het jaar rond te organiseren, daarom zou het plezant zijn dat er mensen zijn die graag iets willen organiseren volgens dit schema en al eens activiteiten overnemen bij ziekte of andere ongemakken. Je kan je altijd kandidaat stellen via het contactformulier onderaan deze pagina en natuurlijk ook om andere voorstellen te doen.

Het Meegenieten team. Karel, Claudia, Nico, Rudy.